A preocupación
pola penetración da lóxica do Estado capitalista ata o máis íntimo da
vida das persoas é fundamental e, dentro da tradición marxista,
pensadores como György Lukács advertiron xa do fenómeno da «manipulación
da vida cotiá» nas sociedades do consumo de masas. Porén, hai algo
problemático no xeito en que esta reflexión se levou a cabo por parte
dalgúns filósofos de éxito a finais do século XX e máis alá. En certa
forma, a «microfísica do poder» —debedora da idea nietzscheana
de que a vontade de poder é o motor da historia— anula de facto calquera
horizonte de loita de clases e difumina o antagonismo nun sen número de
micro opresións onde todo suxeito acaba sendo ao tempo verdugo e vítima
e onde só se pode sortear a endiañada lóxica imperante ben entregándose
dionisiacamente a ela, ben adoptando unha posición de distancia
aristocrática provisional na que o intelectual aparece, de xeito
implícito, coma un xuíz externo ao mundo.
Esta complexización do poder que, nun aspecto teórico, pode ter o seu
valor e que, en moitas ocasións, mesmo contribuíu a colocar na axenda
da política do concreto algúns temas esquecidos ou secundarizados pola
tradición marxista, semella menos útil cando, coma na actualidade, a
morte aparece como unha posibilidade próxima para millóns de persoas. Un
presente ilustrado con brillantez na serie de colaxes fotográficos de
Martha Rosler House Beautiful: Bringing the War Home, dos 60 e
70, onde o chamado Occidente vive nas súas carnes a relación coa morte
habitual en moitos países do sur global. Un tempo, en suma, no que o
‘home-masa’de vida ‘inauténtica’ —uso aquí a mantenta a xerga heideggeriana,
pois Heidegger foi outra das fontes que nutriu a eses filósofos—
rememora tanto a súa condición mortal como a importancia de dar un
sentido ao ‘Ser’.
Nestas circunstancias, as teorías posmodernas sobre a biopolítica,
entendidas como políticas propositivas enfocadas cara á praxe e non como
mera descrición do existente, cobran a face do extemporáneo. Se ben esa
extemporaneidade debía ser —xa nos días álxidos dese pensamento—
evidente para a africana con dificultades de acceso á auga potable ou
para o palestino confinado na franxa de Gaza. Esta terceiromundización
de Occidente —e aquí, malia a súa filiación co pensamento que
criticamos, ten razón Paul B. Preciado cando di que a crise do
coronavirus trae a lóxica dos campos de refuxiados das fronteiras
europeas aos salóns de clase media— viría indicar que o momento
posmoderno xa non é ‘pos’nada; agora é, no que á secuenciación temporal
se refire, unha corrente bastante ‘pre’. Quedou atrás. Ou, cando menos,
quedou no arquivo no que se almacenan as boas ideas para botar man delas
se fose preciso, pero non no lugar preferente das ideas paradigmáticas.
Toda esa corrente de pensamento, que os sociólogos Boltanski e
Chiapello chamaron ‘crítica artista’ —e que, segundo eles, o capitalismo
incorporou en gran medida—, comeza a despuntar nun tempo e lugar no que
os estados do benestar dos países centrais se atopaban no seu apoxeo.
Isto é, unha época case que de pleno emprego e de necesidades básicas
resoltas. Pero unha época, tamén, que daba sinais de esgotamento: os
anos setenta do século XX e a súa temperá crise do petróleo, que
inaugurou o inestable período de financiarización e hiperglobalización
da economía que hoxe padecemos.
Porén, que estas correntes de pensamento —cuxa reflexión sobre as
microfísicas do poder coadxudaban, se cadra sen pretendelo, a debilitar a
loita de clases e o movemento obreiro— coincidisen co despegue
neoliberal non é casual. Non suxiro aquí unha teoría conspiranoide
segundo a cal o posmodernismo sería unha sorte de aliado máis ou menos
confeso do neoliberalismo (aínda que teorías ao respecto hainas). Digo,
apenas, que no espírito da época —unha época, por certo, condicionada
pola guerra fría coa Unión Soviética— pairaba esa ‘crítica artista’ ao
Estado in toto.
Sinalaba máis arriba que este é un momento heideggeriano, un
momento de consciencia da finitude da existencia. Ademais diso, é tamén
un momento equiparable —no que ten de limbo provisional e de antesala
da gran precariedade existencial que instala a crise climática— ao
‘estado de natureza’ imaxinado por Hobbes en canto estadio previo á
instauración da orde do mundo. Hobbes creou esa ficción para fundamentar
o seu individualismo metodolóxico: no estado de natureza non habería
sociedade senón individuos fráxiles, en loita os uns contra os outros.
Fronte o zoon politikón aristotélico, cuxo hábitat é a sociabilidade da polis,
en Hobbes o individuo é anterior á sociedade (un lobo para o home).
Desa antropoloxía individualista decántase a formulación do Estado
entendido como Leviatán. O Estado como soberano con poder sobre a vida e
a morte, e dedicado, sobre todo, a evitar que a guerra xeralizada dos
individuos (o contexto histórico de Hobbes é a guerra civil inglesa do
s. XVII) ameace a propiedade privada dalgúns deles. Ese é o modelo, en
última instancia, do Estado capitalista (ao que Marx chamou, non en van,
o Consello de Administración da burguesía). E ese será tamén o modelo
do Estado da vixilancia total que pode parir esta crise sanitaria.
Porén, ese non é o único Estado posible. Se, como di Panagiotis Sotiris, cabe imaxinar unha «biopolítica demócratica»(malgré
Agamben) que protexa a «núa vidado pensionista á espera de respiradores
na UCI», isto poderase levar a cabo cando ‘lembremos’que o estado de
natureza de Hobbes é apenas unha abstracción instrumental. Un construto
creado ad hoc para xustificar un modelo de Estado entendido como aparato coercitivo-administrativo cuxo ethos ten como contido principal a salvagarda dos intereses económicos dos menos.
Dado que a organización das sociedades humanas sen Estado antóllase
un reino que non pertence a este mundo, pensemos —ou mellor dito,
practiquemos— ethos alternativos ao hobbesiano; isto é, ethos
que non se limiten a concebir o Estado como policía senón que inclúan,
entre os obxectivos estatais, unha idea de ‘vida boa’ para os máis.
Poderemos entón imaxinar tamén formas de Estado diferentes, e sobre todo
viables, para este mundo de aquí abaixo, tan vulgar, tan profano, tan
imperfecto
Sem comentários:
Enviar um comentário