Artigo escrito orixinalmente para a Revista Luzes.
Hay que estar majareto para hablar de amor de dios
y al mismo tiempo en sus escuelas
preparar los cuadros de mando de la represión fascista
¿Cómo se puede ser tan fariseo?
Salve. La Polla Records, 1984
A dificultade para xestionar a contradición de sufrir de melancolía
polo megalómano Imperio Católico Español no tempo en que era mester
dedicarse á máis humilde empresa da construción dun mediano
Estado-nación moderno, levou ao historiador José Álvarez Junco
a resumir graficamente o seu estudo sobre a idea de España no século
XIX coa imaxe barroca da «Mater Dolorosa». Facendo súa esta iconografía,
Isabel Ayuso, presidenta da Comunidade de Madrid, posa
o 26 de abril, para todos e todas nós, no contexto dunha misa celebrada
na católica catedral da Almudena. Ayuso, responsable política dun dos
territorios do mundo máis afectado pola Covid-19, que viu colapsar o seu
sistema de saúde a causa das políticas privatizadoras, solicitou
modificar a orde de intervencións na conferencia entre Pedro Sánchez
e os mandatarios das CC. AA. para poder acudir á celebración relixiosa
que albergaba esa catedral de fatídico nome árabe (fatídico para os
canons casticistas, obviamente).
Isabel Ayuso aparece na imaxe de negro rigoroso, co cabelo
respectuosamente recollido en coleta, ollada diagonal cara ao chan e
maquillaxe escura corrida a causa do desprendemento dunha única e
copiosa bágoa descendente. A gravidade afectada da presidenta de Madrid
sería digna de fixarse, para toda a eternidade, nun lenzo de, poñamos
por caso, o mestre barroco José de Ribera, El españoleto.
A imaxe de Isabel Ayuso contrasta enormemente coa fotografía distribuída, días atrás, por Pablo Casado,
líder do PP español. Casado aparecía daquela co aspecto atlético, pero
algo desquiciado, dun executivo norteamericano. Compunxido polo destino
da nación, Casado trataba de ofrecerse coma un líder preparado para
empuñar o temón do Estado en canto for preciso. Malia que hai que
concederlle a Casado que a idea de facer esa fotografía no contexto no
que nos atopamos é en si bastante barroca, o certo é que o presidente do
PP aparecía na imaxe con demasiada saúde, con demasiada intrepidez, con
demasiada fortaleza de ánimo como para cumprir axeitadamente coas
demandas da estética barroca. Xa que logo, malia a boa vontade e malia o
pathos tenebrista que quixo introducir co uso do branco e
negro, a nivel semiótico Pablo Casado está lonxe de poder competir coa
profunda españolidade sentimental que destila a imaxe de Isabel Ayuso.
Isto é así. A imaxe da presidenta de Madrid na al-mudayna
entronca á perfección con ese barroco contrarreformista que personifica a
estética española por antonomasia, tanto ten que pensemos nun paso de
semana santa, nunha corrida de touros, nun filme de Almodóvar, nun diario deportivo ou nun show de televisión no que se mesturan os cornos de parella dun neofascista cos compases do Grândola Vila Morena.
Sinala o historiador da arte Jorge Luis Marzo, nun
seu libro de 2012 que ando a ler, que «o barroco é o renacemento en pé
de guerra». Un tempo de intolerancia cheo de mortandade que no Estado
español é calificado de «Século de ouro». Apunta tamén o autor,
escandalizado porque España xamais fixese autocrítica pola barbarie
cometida en América, que Cervantes contrastaba a «nosa
idade de ferro», referíndose ao s. XVII, coa idade de ouro que para el
era o s. XVI. Esta disonancia cognitiva apuntada por este autor chega
moi viva ata os nosos mórbidos días de pandemia. Cunha posta en escena
que lembra o bizarrismo das películas de Michael Haneke ou de Yorgos Lanthimos, as fillas de Felipe VI grabaron un vídeo no que leron uns pasaxes do Quixote
para, disque, amenizar o confinamento de milleiros de nenos e nenas.
Así, a grande obra literaria que describe con ironía e acedume a
decadencia melancólica da sociedade imperial española é hoxe empregada,
pola monarquía borbónica, coma símbolo de renacemento da nación ante a
pandemia.
Pero non é só polo vídeo das infantas que se pode falar de querencia
pola ética do barroco contrarreformista na España do presente. O libro
supervendas de Elvira Roca Barea, que tanto gusta a un Abascal coma a un Borrell,
así o testemuña. O luteranismo era a bicha da España da contrarreforma e
é, madia leva, a bicha dos seus intelectuais orgánicos actuais. Por
contra, para Antonio Gramsci, fillo do Estado católico
por antonomasia, o luteranismo representaba unha «reforma moral» na que o
pensamento imanentista (preocupado polo que sucedía no «máis acá»)
triunfaba sobre a preocupación exclusiva católica polo «máis alá». O
luteranismo representa a separación entre o Estado e a Igrexa e
representa, ademais, a relación do invidiuo con deus sen intermediarios
que perdoen os pecados, como fai a relixión católica través das
prácticas formais que estipula. Ese gusto do catolicismo polo o
simulacro fronte a esixencia ética que inugura o luteranismo e que
desemboca no imperativo categórico de Kant, é o que
nutre, tamén, a abundancia formal do barroco como estética. Velaí, pois,
o antiluteranismo implícito na barroca e hipócrita imaxe de Isabel
Ayuso, a un tempo carpideira e privatizadora dos matadoiros en que se
converteron as residencias para vellos.
A flagrante contradición de pretender combinar o esencialismo
contrarreformista de fondo con ideais tais que o republicanismo
centralista francés encárnano intelectuais de cabeceira coma poidan ser
os Ovejeros ou os Savateres, por non falar de toda a tropa que bebe das
fontes de Gustavo Bueno. Na súa pugna cos
«separatismos» o nacionalismo español ten a estraña posición de tratar
de erixirse nunha ideoloxía igualitarista e democrática actuante na
estrutura política dun Estado-nación moderno, ao tempo que, polo propio
peso das cousas [e as cousas, cando do que falamos é de correntes
históricas, pesan moito], debe asumir, salvo que pretenda facer unha
emenda á práctica totalidade da historia de España, toda a tradición
anti-imanentista, anti-racionalista, monárquica, providencialista e
imperialista que, salvo contadísimos momentos, primou nas instancias de
poder ata, sendo xenerosos co presente, 1975. Ese esencialismo místico
español, que combate todo cuestionamento do Estado co mesmo
fundamentalismo con que o catolicismo combateu os ataques á Igrexa,
péchase a calquera idea pragmática vinda das «periferias». Chámese esta
autodeterminación, plurinacionalidade, federalismo ou peche de Madrid,
mando compartido, codecisión, respecto ao ámbito autonómico….
O resultado de todo isto é curioso. Na dialéctica política que se
establece entre o centro e as periferias, o reparto de papeis entre quen
pretende encarnar o principio democrático propio do igualitarismo
liberal-republicano en pugna co que non serían senón restos de
«etnicismo feudal», intercámbiase. Sendo así as «periferias» as que
introducen, coa súa mera existencia política e a súa vontade de
constituirse en repúblicas, elementos “luteranos” (ou «xudeus», ou
«mouros», ou «antiespaña»), no sentido de democratizadores e
empoderadores do individuo libre fronte a «Igrexa», fronte o Estatismo
de Corte propio do particular capitalismo español incapaz de levar
adiante, salvo en lugares como Cataluña, a revolución industrial desde a
sociedade civil.
Outro exemplo desta contradición na que vive o nacionalismo español
ofrécenola o debate no seo da Unión Europea. A separación norte-sur, que
é unha actualización, por outros medios, da separación entre a Europa
católica e a protestante, obriga, á mesma dereita que fai gala do pasado
contrarreformista, a saír en defensa da retórica calvinista dos países
acredores. Un caso recente desta esquizofrenia púidose ler nun artigo
publicado en La Voz de Galicia no que o moi Católico Apostólico e Romano José Luís Barreiro Rivas
asumía a caricatura dun suposto «manirrotismo» económico español fronte
un san rigorismo económico dos nórdicos. Deste xeito, o nacionalismo
español neoliberal vese obrigado a segar e ridiculizar, ao tempo que se
abraza a eles, os seus propios fundamentos históricos. Todo un drama.
Naturalmente, o que comentamos a respecto de toda esta tradición
española non fai que a esquerda o teña máis fácil para articular un
nacionalismo español progresista. Todo o contrario. A febleza da
construción nacional española e a existencia de alternativas
nacionalizadoras nas «periferias», unido á ausencia de ruptura coa súa
matriz monárquica e imperial (por non dicir fascista) provocan que
calquera tentativa de hinchar o nacionalismo español acabe propiciando,
máis ben, o regreso de toda esa tradición escura. A desactivación actual
do mito europeo como terra de promisión que permitía evitar a cuestión
nacional española, volveu deixar á esquerda estatal, no que se refire a
este tema, ao albur do nacionalismo español máis carpetovetónico.
Velaí, logo, por que o 26 de abril é sempre, para os progresistas
españois, un día duro: a xornada posterior á efeméride en que Estados
culturalmente próximos, como a república de Portugal e a república de
Italia, fan gala masiva e popular dalgúns símbolos compartidos
identificados co antifascismo, personifica, en cambio, para os
progresistas españois, o tempo da recaída na moi barroca melancolía.
Sem comentários:
Enviar um comentário