En tempos fixo fortuna a
caracterización das cidades galegas a través dun gran rasgo definitorio.
Dicíase da Coruña que se divertía, de Compostela que rezaba, de Pontevedra que
durmía e de Vigo que traballaba. Botando man daquel dito —que hoxe xa non se
comparece moito coa realidade— o pintor Manuel Moldes pintou o cadro «Vigo
traballa» (1986), un dos meus favoritos da produción do grupo Atlántica. Nel podemos
ver unha Porta do Sol ocupada por obreiros e obreiras, cascos de buque, hélices,
bigornas…, que contrasta coa Porta do Sol da actualidade, onde os selfies co
dinoseto e as árbores de nadal de medidas estratosféricas constitúen a cabeza
de león de todo un novo modelo de cidade.
O cadro de Moldes é un compás que nos
serve para botar a vista atrás, a un tempo en que Vigo era unha cidade eminentemente industrial, e saber
de onde vimos e, por comparación, cara a onde imos.
Dicía Manuel Bragado, na presentación do seu libro recopilatorio de artigos «Vigo, puro milagre» (Xerais, 2019), que sen a nosa cidade non se pode comprender a Galicia do século XX. E non lle faltaba razón. De porto de partida da emigración a América a motor económico fabril, Vigo foi, durante moito tempo, a locomotora galega. Pero Bragado engadía unha sospeita que tampouco semella desencamiñada: é moi posible que non sexa Vigo a cidade que tire da Galicia do século XXI. E é nesa sospeita, máis que razoable, onde hai que encadrar o xurdimento do caballerismo como fenómeno político.
Nada crece sobre a nada. Tampouco o populismo localista de Abel Caballero o fai. O sentimento de que Vigo non ten, a nivel galego, o recoñecemento que lle corresponde, é real, non se trata só dun constructo mediático. Existe esa corrente profunda, na psicoloxía colectiva dos vigueses e as viguesas, que acredita no esquecemento da cidade por parte das administracións autonómicas e estatais. Esa sensación é tan real como a sensación de marxinación histórica, por parte de España, que existe na psicoloxía colectiva dos galegos e galegas, independentemente da súa adscripción política. E é que, en realidade, estas dúas percepcións están máis relacionadas do que podería parecer.
Nunha entrevista recente publicada na revista Tempos Novos, Andoni Ortúzar, o dirixente do PNV, aducía a falta dunha gran cidade en Galicia, como unha das causas para que o nacionalismo, aquí, non sexa hexemónico como o é noutras latitudes. Tamén Ortúzar está ben acertado. Aínda que a idea non é nova. A intelligentsia galeguista xa chegara á mesma conclusión hai moito tempo. E da consciencia diso, a sempre frustrada tentativa de facer de Vigo a Barcelona do Atlántico que está detrás dos soños arquitectónicos de Antonio Palacios e o seu ambicioso plan urbanístico de 1932 ou das reflexións dun intelectual recuperado pola compañía de teatro Chévere, o verinés Eloy Luis André, que escribía en 1931:
«El “pathos” del galleguismo, el decálogo de nuestra emoción colectiva como pueblo, ha de larvarse en el alma y en el corazón de la ciudad joven, de la ciudad sin tradiciones, ni sarcófagos venerandos.»
Todo un programa de acción urxente para o soberanismo galego de 2019.
Hoxe que a globalización se aprofundou, e que as escalas económicas nas que hai que pensar son superiores ás estatais, probablemente a construción da gran cidade galega pasa máis por pensar na mega área urbana que vai de Ferrol a Tui (e que continúa ata Porto), en tanto que gran área de acumulación económica e, por tanto, gran área susceptible de acumular poder demográfico, cultural e, á postre, político. Con isto presente, porén, a ninguén se lle oculta que na Galicia articulada sentimentalmente en milleiros de parroquias, a identidade local, tamén as das distintas cidades, vai seguir tendo un peso específico.
Referiuse Manuel Bragado a que Vigo é unha cidade na que tanto se ensamblan coches e se fabrican barcos coma se editan libros. Esta frase é luminosa porque nos informa de varias cousas. En primeiro lugar, de que hoxe xa non se fabrican coches aquí, só se ensamblan, o que nos fala do efecto da globalización na nosa economía e da conseguinte perda de postos de traballo no sector da automoción. Tampouco na fabricación de barcos somos o que fomos, e, de novo, a profundización da lóxica globalizadora do capitalismo internacional, está detrás dun fenómeno de reconversión que arranca xa dos tempos nos que o Estado español se preparaba para ingresar na Comunidade Económica Europea. Esa reconversión está a ser culminada no presente coa continua fuxida e peche de empresas do sector industrial no concello.
En canto ao dato de que Vigo é unha das cidades do Estado español onde máis libros se publican, alén dunha certeza para o presente, agocha en si a promesa dunha posibilidade para o futuro: na imparable terceirización da economía viguesa hai que escoller entre dúas alternativas. Por unha banda, a aposta pola economía do coñecemento e, polo tanto, por un industrialismo no que prime o alto valor engadido. Pola outra, a aposta polo sector servizos, cada vez máis en mans de grandes firmas transnacionais, e a transformación da cidade nun plató polo que se paseen os turistas en cintas mecánicas mentres os vigueses e viguesas ocupan os postos de traballo precarios e pouco cualificados que trae consigo ese modelo de cidade.
E este é o significado político de Abel Caballero: baixo a retórica do Make Vigo great again, convenientemente amplificada, en moitas ocasións de xeito pornográfico, por uns medios locais que renuncian ao seu papel crítico, Caballero está preparando a cidade, con gran retraso, por certo, a respecto das mesmas políticas acometidas noutros lugares, para a súa «disneyficación», termo popularizado nos anos noventa polo sociólogo británico Alan Bryman e complementario ao de «McDonaldizacion» de George Ritzer.
Un modelo de cidade que, baixo o lucerío e os xestos histriónicos, oculta un presente onde a emigración de xente moza regresou a Vigo e a Galicia, e que asegura un futuro de maior pobreza material e menor capacidade, por tanto, para exercer ese liderado da Galicia do século XXI do que se falaba ao principio.
Dicía Manuel Bragado, na presentación do seu libro recopilatorio de artigos «Vigo, puro milagre» (Xerais, 2019), que sen a nosa cidade non se pode comprender a Galicia do século XX. E non lle faltaba razón. De porto de partida da emigración a América a motor económico fabril, Vigo foi, durante moito tempo, a locomotora galega. Pero Bragado engadía unha sospeita que tampouco semella desencamiñada: é moi posible que non sexa Vigo a cidade que tire da Galicia do século XXI. E é nesa sospeita, máis que razoable, onde hai que encadrar o xurdimento do caballerismo como fenómeno político.
Nada crece sobre a nada. Tampouco o populismo localista de Abel Caballero o fai. O sentimento de que Vigo non ten, a nivel galego, o recoñecemento que lle corresponde, é real, non se trata só dun constructo mediático. Existe esa corrente profunda, na psicoloxía colectiva dos vigueses e as viguesas, que acredita no esquecemento da cidade por parte das administracións autonómicas e estatais. Esa sensación é tan real como a sensación de marxinación histórica, por parte de España, que existe na psicoloxía colectiva dos galegos e galegas, independentemente da súa adscripción política. E é que, en realidade, estas dúas percepcións están máis relacionadas do que podería parecer.
Nunha entrevista recente publicada na revista Tempos Novos, Andoni Ortúzar, o dirixente do PNV, aducía a falta dunha gran cidade en Galicia, como unha das causas para que o nacionalismo, aquí, non sexa hexemónico como o é noutras latitudes. Tamén Ortúzar está ben acertado. Aínda que a idea non é nova. A intelligentsia galeguista xa chegara á mesma conclusión hai moito tempo. E da consciencia diso, a sempre frustrada tentativa de facer de Vigo a Barcelona do Atlántico que está detrás dos soños arquitectónicos de Antonio Palacios e o seu ambicioso plan urbanístico de 1932 ou das reflexións dun intelectual recuperado pola compañía de teatro Chévere, o verinés Eloy Luis André, que escribía en 1931:
«El “pathos” del galleguismo, el decálogo de nuestra emoción colectiva como pueblo, ha de larvarse en el alma y en el corazón de la ciudad joven, de la ciudad sin tradiciones, ni sarcófagos venerandos.»
Todo un programa de acción urxente para o soberanismo galego de 2019.
Hoxe que a globalización se aprofundou, e que as escalas económicas nas que hai que pensar son superiores ás estatais, probablemente a construción da gran cidade galega pasa máis por pensar na mega área urbana que vai de Ferrol a Tui (e que continúa ata Porto), en tanto que gran área de acumulación económica e, por tanto, gran área susceptible de acumular poder demográfico, cultural e, á postre, político. Con isto presente, porén, a ninguén se lle oculta que na Galicia articulada sentimentalmente en milleiros de parroquias, a identidade local, tamén as das distintas cidades, vai seguir tendo un peso específico.
Referiuse Manuel Bragado a que Vigo é unha cidade na que tanto se ensamblan coches e se fabrican barcos coma se editan libros. Esta frase é luminosa porque nos informa de varias cousas. En primeiro lugar, de que hoxe xa non se fabrican coches aquí, só se ensamblan, o que nos fala do efecto da globalización na nosa economía e da conseguinte perda de postos de traballo no sector da automoción. Tampouco na fabricación de barcos somos o que fomos, e, de novo, a profundización da lóxica globalizadora do capitalismo internacional, está detrás dun fenómeno de reconversión que arranca xa dos tempos nos que o Estado español se preparaba para ingresar na Comunidade Económica Europea. Esa reconversión está a ser culminada no presente coa continua fuxida e peche de empresas do sector industrial no concello.
En canto ao dato de que Vigo é unha das cidades do Estado español onde máis libros se publican, alén dunha certeza para o presente, agocha en si a promesa dunha posibilidade para o futuro: na imparable terceirización da economía viguesa hai que escoller entre dúas alternativas. Por unha banda, a aposta pola economía do coñecemento e, polo tanto, por un industrialismo no que prime o alto valor engadido. Pola outra, a aposta polo sector servizos, cada vez máis en mans de grandes firmas transnacionais, e a transformación da cidade nun plató polo que se paseen os turistas en cintas mecánicas mentres os vigueses e viguesas ocupan os postos de traballo precarios e pouco cualificados que trae consigo ese modelo de cidade.
E este é o significado político de Abel Caballero: baixo a retórica do Make Vigo great again, convenientemente amplificada, en moitas ocasións de xeito pornográfico, por uns medios locais que renuncian ao seu papel crítico, Caballero está preparando a cidade, con gran retraso, por certo, a respecto das mesmas políticas acometidas noutros lugares, para a súa «disneyficación», termo popularizado nos anos noventa polo sociólogo británico Alan Bryman e complementario ao de «McDonaldizacion» de George Ritzer.
Un modelo de cidade que, baixo o lucerío e os xestos histriónicos, oculta un presente onde a emigración de xente moza regresou a Vigo e a Galicia, e que asegura un futuro de maior pobreza material e menor capacidade, por tanto, para exercer ese liderado da Galicia do século XXI do que se falaba ao principio.
2 comentários:
A cidade está a sufrir unha grande crise. Os caciques nunca foron nos!
Moi bo artigo, parabéns!
Enviar um comentário