Este texto foi escrito orixinalmente para a revista Luzes.
Na farsa Manual básico de hostelaría (Positivas, 2017), Patricia Janeiro pinta un fresco do país a través de Santiago de Compostela, a capital administrativa autonómica, ambientado no tempo inmediatamente posterior a aquel en que «os bancos aínda regalaban cousas». Unha Galicia de economía terciarizada, baseada sobre todo no sector servizos —e na precariedade con rostro de muller anexa a aquel—, na turistificación —que en Compostela se produce a través do Xacobeo fraguiano— e nunhas elites empresariais —na novela a patronal da hostelería e o xornal local— conniventes cun poder político copado por mediocres e trepadores e entregadas, tamén, ao hedonismo cocainómano neoliberal.
Canda a denuncia desa costra política,
mediática e económica, no libelo aparece unha non menos mordaz denuncia do
sindicalismo, caricaturizado a través de «camaradas» asiduos ás mesmas barras
de bar onde se explotan camareiras e enleados, coma outros axentes actuantes na
sociedade civil, na maraña de relacións persoais escuras cos poderes da cidade:
«Unha vez un daqueles líderes [estes,
obviamente, son homes] pedíralle que lle puxese unha cervexa máis cando xa
estaban pechando, a ti que máis che dá, e ela dixéralle, de camarada a camarada,
que se lle pensaba reclamar el as horas extraordinarias ao xefe ou el só estaba
para defender aos obreiros do metal.»
Por debaixo desa atmosfera viciada, e coma
quen vivise nun mundo aparte, nun exilio —«Meteu os cascos no bolso... xa non
quería escoitar o que os analistas políticos tiñan que dicir sobre a crise»— a
historia concede o protagonismo á realidade experimentada por tres rapazas
suxeitas á roda da precariedade e a explotación laboral da noite compostelá. Un
grupo, un nós, polo tanto, que, como saída á situación de fartazgo —o «Éche o
que hai» que se repite en varias ocasións ao longo do libro— , deciden
organizarse e pasar á acción cunha reivindicación, en principio, básica —«O
noso manifesto é o convenio de hostelaría»—.
O que para min constitúe algo así coma un punctum
barthiano dentro novela, ten lugar cando as tres rapazas pasan unha
noite cravando o convenio colectivo da hostelaría na porta de diversos bares e
pubs da zona vella de Santiago tal e como fixera Lutero coas súas teses, o cal
indica que, se cadra, hai nesta acción algo moito máis ambicioso que a humilde
reivindicación sociolaboral: o xesto ético, individual, pero de vontade
colectiva, que funde unha nova orde e bota abaixo a inercia da Igrexa.
Se o significado orixinal de eclesia era
asemblea, as mulleres da histora de Patricia Janeiro deciden tomar a decisión
radical de fundar unha nova igrexa a partir dunha nova orde moral. Unha nova
igrexa que, se comeza pola ruptura cun sindicalismo que se percibe inútil, ten
a súa continuación cos outros ámbitos —o político, o mediático— que xa non se
viven como propios senón como pertencentes a esferas alleas á vida cotiá das
protagonistas.
Así, as tres exiladas da historia de Janeiro
repiten aos calvinistas cos que, na opinión de Michael Walzer, comezou a
organización revolucionaria e a ideoloxía radical (Walzer, 2008, p. 15). «O
radicalismo —di Walzer— era a política do exilio, de homes que non se sentían
na casa na antiga Inglaterra; o calvinismo era a ideoloxía dos exilados»
(Walzer, 2008, p. 145). A potencia do calvinismo para articular un novo ethos antagonista debíase a que o seu
Deus «derrocaba monarquías dun plumazo, provocaba a abrupta decadencia das
igrexas, libraba guerras contra anxos rebeldes e non toleraba os reclamos de
home algún —bispo, papa ou rei— de estar
por riba dos seus iguais e mediar entre eles e el».
Este igualitarismo radical sería quen de
derrocar, tamén, o maior logro organizativo, creador e difusor de sentido común
do cristianismo: a Igrexa Católica. É sabida a atención prestada por Antonio Gramsci á Igrexa como exemplo de
estrutura cunha estratexia cultural capaz de penetrar transversalmente a
sociedades enteiras, de formar parte, historicamente, do sentido común de media
humanidade.
Sobre o cristianismo como ideoloxía organizada, Gramsci escribiu:
Sobre o cristianismo como ideoloxía organizada, Gramsci escribiu:
A forza das
relixións, e especialmente da Igrexa Católica, consistiu e consiste en que
senten enerxicamente a necesidade da unión doutrinal de toda a masa
"relixiosa", e pugnan para que os estratos intelectualmente
superiores non se separen dos inferiores. A igrexa romana sempre foi a máis
tenaz na loita por impedir que se formen "oficialmente" dúas
relixións, a dos "intelectuais" e a das "almas sinxelas".
Esta pugna non se deu sen grandes inconvintes para a propia igrexa; pero tales
inconvintes están vencellados ao proceso histórico que transforma toda a
sociedade civil e que contén en bloque unha crítica corrosiva das relixións. A
este propósito o que máis destaca é, por un lado, a capacidade organizativa do
clero na esfera da cultura e, polo outro, a relación abstractamente racional e
xusta que a igrexa soubo establecer entre os intelectuais e a xente corrente.
Esta capacidade de conxunción foi sempre tal que mesmo en periodos históricos e lugares en que a Igrexa foi percibida como definitivamente esclerotizada e alienada da xente corrente, reformas como a luterana serviron para volver achegar a fe cristiana ás "almas sinxelas", isto é, á xente do común. Por iso alguén de pensamento aristócrata como Nietzsche refugaba tanto da figura de Lutero:
César Borgia
papa... Compréndesme?... Esa tería sido a victoria á que aspiro: con ela o
cristianismo quedaría suprimido. Que foi o que pasou? Un monxe alemán, Lutero,
foi a Roma. Ese monxe (...) indignouse alí contra o Renacemento... En lugar de
comprender, e agradecelo profundamente, o enorme acontecemento que estaba a ter
lugar, a superación do cristianismo na súa propia sé, o único que o seu odio
soubo tirar dese espectáculo conformou o seu propio alimento (...) Lutero contemplou
a corrupción do papado, cando o contrario podía tocarse coas mans. Na cadeira
papal xa non estaban sentados a vella corrupción, o peccatum originale, o
cristianismo! Senón a vida! O triunfo da vida! (....) E Lutero restaurou
novamente a Igrexa: atacouna[1].
Coñecendo o pensamento elitista do filósofo ben se comprende a súa aversión pola figura de Lutero, pois, como ben di Francisco Sampedro:
[Para Nietzsche]
Lutero restaura o cristianismo atacando precisamente á Igrexa, e facendo isto
coartou a finalidade compartida por Nietzsche da estrutura eclesial como modo
de dominio e de formación ideolóxica, agrediu de morte o uso aristocrático da
relixión, e o que significaba o vitalismo na relixión (Sampedro, 2001, p 110).
Agrediu de morte o uso aristocrático da relixión co que soñaba Nietzsche. O cal non é o mesmo que agredir
de morte o uso da relixión, máis ben o contrario; Lutero insuflou vida á
relixión coa súa condena do palacio e a súa baixada á praza. En palabras de
Gramsci: «A reforma luterana e o calvinismo suscitaron un vasto movemento
nacional-popular polo cal se difundiron». E aínda que Erasmo de Rotterdam, un
relixioso renacentista máis apegado ao palacio que á praza, dixera aquela frase
sobre Lutero tamén citada por Gramsci: ubicumque
regnat lutheranismus, ibi litterarum est interitus, onde reina Lutero
perecen as letras, Gramsci recoñécelle á reforma luterana a capacidade de ter
desenvolvido, co tempo, unha cultura superior que lle permitiu chegar mesmo aos
países non protestantes á vez que o seu carácter molecular na súa terra de
nacemento, lle permitiu resistir como cultura popular á presión católica:
A Reforma acolleu
necesariamente na súa fase superior os modos do Renacemento, e como tal
difundiuse incluso nos países non protestantes, onde non había a suficiente
incubación popular; pero a fase de desenvolvemento popular permitiu aos países
protestantes resistir tenaz e vitoriosamente á cruzada dos exércitos católicos,
e así naceu a nación xermánica como unha das máis vigorosas da Europa moderna.
É dicir, a Reforma, co tempo, volveu conseguir que non se formase unha
relixión —unha ideoloxía, un sentido común— para intelectuais e outra para o
pobo.
Velaquí, logo, o que está en potencia no xesto das protagonistas da novela
de Patricia Janeiro cando, imitando a Lutero, cravan as súas teses
ético-políticas con idependencia de calquera igrexa política, sindical ou
mediática existente.
Son elas, coa súa rebelión fronte á Igrexa-Sindicato afastado das xentes do
común, as que aseguran un futuro ao sindicalismo.
Sem comentários:
Enviar um comentário