Texto escrito orixinalmente para a revista Luzes.
O poemario de Daniel Salgado Ruído de fondo (Xerais,
2012) tiña como colofón os versos de Friederich Hölderlin pertencentes ao poema
Patmos:
Onde nace o perigo
nace tamén a salvación.
Naquel texto, Daniel Salgado xa entendía o free
jazz coma o xénero onde se desprega o par perigo / redención e no
que os desafíos á harmonía e ao tempo, propios dese estilo musical, debuxan
unha senda cara á liberdade.
No poema teoría do free jazz, o poeta postulaba que
nese estilo musical «non funciona a lóxica mercantil», que nel se
presentan «contornos de animalidade», así como «a indisolúbel atracción
do abismo». O free jazz, a dicir de Salgado, «cuestiona calquera
relato», é «historia opaca» que «practica a liberación de todos».
Así, o free jazz, consumaría a interrupción da imparable circulación do
capital, produciría unha cesura do logos e permitiría unha penetración
máis inmediata no sublime. Co free jazz, o relato (a racionalización do
devir) se transforma en tempo a-histórico, en tempo suspendido desde o que se
instaura a liberdade xeral.
Ese tempo que quebra o "natural" decorrer das
cousas, ese intre en que, como dicía o poeta en Chainin´ the Trane. Homenaxe
a Daniel Bensaïd (Dos tempos sombrizos, Xerais, 2013) , «a música
escapa do tempo» e «a revolta que ninguén agarda, estala», equivale,
pensamos, ao da irrupción da violencia divina de Walter Benjamin: a
violencia que, por non ter fin algún, por ser puro acto incausado e aberto, sen
vontade fundamentadora de nada, non pode ser fagocitada, transformada en medio
lexítimo, polo dereito. Fronte a violencia mítica (porque mito é
acreditar na indepenedencia entre dereito e violencia), que instaura e mantén o
dereito, a violencia divina fulmina a continuídade do dereito sen
instaurar un dereito novo. Abre un tempo baleiro, pura potencia sen acto.
A presenza espectral desta violencia divina na poesía
de Daniel Salgado tamén se reflicte nos poemas en que a linguaxe é materia de
reflexión. En Ensaios (Inés de Castro, 2015) a chegada do espazo-tempo
suspendido que se formula como «territorio á marxe do pacto entre clases» onde
«non sabemos exactamente cara a onde nos diriximos», evidénciase cando a
linguaxe colapsa e resulta, coas súas convencións, regras sintácticas e
concordancias entre significante e significado, insuficiente para enunciar.
Trátase, pois, dun «tempo roto» no que «as palabras non abondan [...
] para dicir a totalidade desta noite.»
Xa que logo, neste interregno no que «todo estoupa» —como
dicía o poeta a través das cancións de Das Kapital— e que para Benjamin bloquea
a dialéctica do dereito instaurado e mantido mediante a violencia mítica, é
onde ten lugar o Gran Rexeitamento, a gran negación do dado que, para
Daniel Salgado, interrompe a lóxica do capital e a lóxica da linguaxe; un gran
rexeitamento que o autor simboliza a través da figura do músico de free jazz
Albert Ayler e a súa capacidade para escachar a lóxica da harmonía e o
sentido do tempo do home branco.
Esta irrupción da ira revolucionaria, da «verdade en
marcha», onde as «estruturas colapsan» e «a nova desorde chama / por
un sol negro», esta irrupción, dicimos, constitúe a escatoloxía do poeta.
Salgado asume a tarefa de revelar, como Xoán no Libro da Apocalipse, os
brutais pero necesarios acontecementos que sucederán á apertura dos sete selos,
o intre de destrución en que:
Os reis da terra, e os seus grandes, os xenerais, os
ricos, os fortes e todos, servos e libres, agocharanse nas covas e entre os
penedos dos montes. E dicíanlles aos montes e aos penedos: «Caede enriba de nós
e ocultádenos da presenza do que está sentado no trono e da ira do Año. Porque
chegou a o día grande da súa ira e, quen o poderá aturar?
Un tempo de redención, o de Salgado, no que, como na
concepción da historia de Benjamin, o Angelus Novus avanza sen poder
evitar a ollada cara a atrás, cara ás ruínas que o progreso sementa tras de
si —«A treboada de ruínas que chamamos progreso», di Salgado en Ponte
Mourelle de Dos tempos sombrizos—. Así, nesta «treboada de ruínas»
que non podemos obviar, os mortos regresan: «as pantasmas non se aparecen /
desfilan; e, no ruído sagrado, o pasado insubordínase / contribúe
á liberación dos mortos.»
Neste «desequilibrio» que agora constitúe a «lóxica
das cousas, o ruído histórico» (coma a música de Albert Ayler), «estala
contra o salón dos nobres e ten nos bailes populares» (velaí o
substrato popular da música do propio Ayler) «un método para a verdade». O
estourido redentor atopa, na bagaxe cultural dos derrotados, unha vía de acceso
á verdade revolucionaria. Así o puña o propio poeta en Catro Camiños (Dos
tempos sombrizos): Na xeografía dos vencidos aprendemos as palabras. E
así o pon tamén en Vilance. Variación sobre un tema de José Emilio Pacheco
(Dos tempos sombrizos):
Campos fríos, páramos,
gándaras,
terra erma e bosque
escuro, humidades pegadas aos carballos,
casas baleiras, prados
brillantes, unha tonalidade entre verde e gris
que nos fala de antes e
domina os ollos.
A única idea de patria
que aínda respectamos.
Nese aboiar dun «novo calendario», semellante ao
calendario revolucionario francés instaurado tras o Terror, a violencia
divina fai esboroar a violencia mítica: «o mito reducido a cinza»; cunha
detonación «santa» na que a estridencia do free jazz anúncianos
—de igual xeito que as trompetas que segundo o Libro da Apocalipse
Xoán escoita en Patmos— «o perigo e a salvación» de Hölderlin, as
bestas de mil ollos que portan, canda elas, o advento «do final das dinastías
/ do inicio da liberdade.»
Sem comentários:
Enviar um comentário