Abraia e indigna a nova do artistiña de Costa Rica que matou de fame e sede a un can ante a mirada desapaixonada e “obxectiva” dos asiduos á galería que acollía o acto. Frivolizar coa morte por inanición dunha criatura intrinsecamente inocente semella cruzar unha das liñas vermellas que sustentan ou deberían sustentar o universo simbólico común e o paradigma ético máis básico. Confundir a investigación artística e o seu afán por ir sempre un pouco máis alá coa destrución total da esfera do sagrado e do intocable implica correr o risco de que, sinxelamente, tamén a arte sucumba á máis cega iconoclastia, levando á especie humana a actuar coma unha manda de robots orgánicos sen vertente espiritual. Puras máquinas viventes.
Sen dúbida desbotar o plano do simbólico outorga unha liberdade total. Non hai instancias morais externas que condenen por matar un can –ou un rapaz– de fame nunha exposición artística. Pero é o recoñecemento dese aspecto simbólico o que delimita e impide que o descarnadamente físico, o puramente vivo, o ocupe todo. Levi-Strauss dicía que o concepto do cociñado era o que xeraba o concepto do cru; de igual xeito pódese inferir que o concepto do espiritual é o que delimita o significado da pura existencia sen atributos e sen máis aspiracións que a perpetuación, da núa supervivencia contraposta á vida baseada nun sistema de valores, nunha idea de transcendencia, nunha ética... Delimita, en definitiva, á cultura.
Posto que segundo o antropólogo o paso do cru ao cocido representa un salto cualitativo que funda a escisión entre natureza e cultura, debería reflexionar o artistiña –xa que o imperativo de respecto á vida dunha criatura indefensa non lle resulta poderoso dabondo– sobre a importancia que o alimenticio ten na forxa do ser humano como ser moral, para así asumir o que esta separación implica: a ética, e non outra cousa, é o que nos diferencia dos simios, e dos cans.
En relación directa con estas prácticas, e aínda que as súas consecuencias non sexan polo momento tan brutais para o campesiñado autóctono, están as directrices que a través da PAC segue a Unión Europea. Estas políticas están perfectamente deseñadas para incentivar o abandono do agro co que isto supón de desestruturación social e de deterioración para o ambiente. Ninguén mellor que os galegos sabemos o que agachan estas prácticas. A renuncia ao medio rural nos últimos anos na nosa terra foi espectacular e o que aínda queda transformouse nun deserto verde para a producción de pasta de papel ou, como vimos recentemente a raíz do asalto á fábrica que Puleva ten en Nadela, nunha loita continua primeiro contra unha UE que ao mesmo tempo que non permite producir autoriza a importación de leite doutros países e máis contra unha política de prezos abusiva e cambiante por parte das grandes distribuidoras, que afoga as economías gandeiras.
Di Richard Wagner no seu A arte e a revolução: «O súbdito do Estado moderno é preparado para ganhar dinheiro na indústria, preparação que pode passar inclusivamente pela arte e pela ciência. Se o homem livre do futuro já não tiver por objectivo único ganhar a vida e se, pelo contrário, por intermédio de uma nova fé, que em rigor será um novo saber posto em prática, estiver completamente fora de causa a questão da subsistência, ultrapassada em benefício de uma actividade natural que corresponda às capacidades dos indivíduos, ou seja, se a indústria deixar de ser dona dos nossos destinos para passar a estar ao nosso serviço, será natural que o homem coloque a alegria de viver como objectivo da sua vida e dê aos seus filhos uma educação que os torne capazes de experimentar integralmente o verdadeiro prazer dessa alegria».
Mentres esta nova fe trata de transformarse en saber posto en práctica, só cabe non acostumarse á decadencia circundante, e sen perder un ápice de alegría, abraiarse e indignarse, unha e outra vez, até o esgotamento.
Sem comentários:
Enviar um comentário