Artigo escrito orixinalmente para a Revista Luzes.
Estes estraños días que vivimos quereriamos que as cousas sucedesen coma no poema de Kavafis
«Agardando os bárbaros». Desexariamos non que a barbarie asomase a pata
ás portas da cidade, mentres nós estabamos distraídos co ruído de
fondo. Prefeririamos, antes, que todo transcorrese de acordo ao fabulado
polo poeta. Que, malia a grande antelación e as moitas preparacións
nosas, os bárbaros, finalmente, non chegasen nunca. E que esa ausencia
servise, por si mesma, non tanto para continuar coas nosas inercias e
vicios, como para mudar radicalmente todo o que xa sabiamos que era
necesario mudar. Por desgraza, non habitamos no poema de Kavafis. A nova
barbarie está entre nós e, ademais, colleunos desprevidos. Agora é
tempo de combatela. Cando o peor desta invasión remate, será hora de
dirimir que nova idea de civilización reina no mundo de despois.
Doutro tempo moi afastado, un no que os bárbaros —estes de carne e
óso— tamén chegaron ás portas de Galicia, trata o fantástico traballo do
escritor e historiador Antonio Rodríguez Baixeras, Voces da Galicia Bárbara
(Toxosoutos, 2019). Un libro de 500 páxinas que intercala a tradución
ao galego de textos latinos pertencentes a distintos momentos do extenso
período tratado, cunha explicación e interpretación, a cargo do propio
autor, á luz das distintas teorías e estudos que existen sobre ditos
textos; o que fai, cando menos dos pasaxes comentados, unha guía
asequible para un tipo de literatura que pode resultar árida para o
lector non especializado.
O libro organízase en dúas grandes partes. Na primeira, o autor recorre á Crónica Iriense para facer un repaso xeral ao período en cuestión. A segunda, titulada A Galicia bárbara nos seus textos,
intégrana multitude de documentos da época e os comentarios do autor;
nela volven percorrerse todos eses séculos, desde a chegada dos restos
de Prisciliano no 390 d.C. ata a morte do rei García
no ano 1090, dun xeito máis demorado. Seiscentos anos que presenciaron a
sucesión de shocks e reconstrucións que asentarían as bases
xudeo-cristiás e feudais da Galicia medieval. Uns documentos do poder
que, en moitos aspectos (pensemos apenas no Parroquial Suevo), porán os alicerces da organización territorial da Galicia que chegará ata o presente.
Rodríguez Baixeras arrinca cos últimos intres do imperio romano e a
chegada a este recanto do mundo das tribus xermánicas —suevas primeiro,
visigodas máis tarde. Tras o colapso visigodo, os textos son coetáneos
da chegada dos árabes e bereberes á pensínula e do seu establecemento
durante séculos no sur, con sucesivas razzias e alianzas cambiantes cos señores do norte. O gran cronista da chegada dos suevos a Galicia é Hidacio, quen escribe que «os suevos, baixo o mando de Hermerico, despois de saquear a Gallaecia
central, restauran a paz que eles mesmos romperan unha vez mortos e
capturados os seus polas xentes que conservaban o control dos castros». A
partir de aí, suponse, houbo unha sorte de reparto do territorio entre
os novos gobernantes e os galaico-romanos. Ignoramos como de abraiante
puido resultar para un imaxinario galaico-romano con consciencia
histórica a descomposición da súa sociedade. Tampouco sabemos como de
estrañas puideron parecerlle a ese mesmo indíxena castrexo imaxinado as
novas ideas relixiosas chegadas de oriente que predicaban a existencia
dun deus un e trino, que exhortaban a esquecer os antigos cultos á auga,
ás rochas ou ás árbores e que conseguiron impoñerse, tamén, como
ideoloxía principal da nova orde instaurada polos bárbaros xermanos.
Quen sabe se algún daqueles galaico-romanos inseridos nese tempo
nebuloso no que algo do vello estaba a morrer e algo do novo estaba
nacer, pensou que aquelas ideas —e non só os guerreiros teutóns que
aparecían na porta da casa para queimala— eran monstruosas.
Se durante o primeiro colapso, que motivaría a chegada dos bárbaros, o
mundo galaico-romano vería emerxer figuras como as de Prisciliano, Orosio, Eteria,
etc., durante o colapso motivado pola invasión árabe vería como se
articulaba, a través da cidade de Compostela e do seu mito apostólico
—así como das sés políticas de Oviedo e León— os reinos cristiáns do
occidente peninsular e outros fenómenos coma poidan ser os gromos das
grandes ordes monásticas.
Da lectura directa dos textos traducidos, así como das explicacións
de Rodríguez Baixeras, cada tipo de lector centrarase máis nun ou noutro
aspecto en función dos seus propios intereses previos. O que a min me
fascina da lectura de moitos destes documentos é o que nos din do
espallamento e consolidación dunha ideoloxía que reinará durante toda a
Idade Media e boa parte da Modernidade: o cristianismo. E é que moitos
destes escritos mostran o xeito en que estes rudos poderes señoriais e
eclesiásticos articulan, a través desta produción escrita, todo un novo
mundo que se vai construíndo a si mesmo. Por dicilo doutro xeito:
ensinan como se dá forma, nos albores do seu tempo histórico, á nova
hexemonía que vai penetrando na antiga sociedade pagá.
Tomemos como exemplo o texto A corrección dos rústicos, de San Martiño de Dumio
(510?-580), bispo de Braga. Trátase dunha sorte de catecismo para o
estamento clerical e un alegato contra as crenzas e prácticas pagás. Na
visión de Martiño, a existencia do mal na terra xustifícase a través da
idea dos demos encarnados —en forma de fragas, covas ou fontes—
empeñados en enganar os humanos: «Daquela o diaño e os seus ministros,
os demos, que foran expulsados dos ceos, vendo que os homes ignoraban o
seu Deus e creador e erraban coas criaturas, comezaron eles mesmos a se
mostrar en diversas formas e a falar con eles e a pedirlles que nos
altos montes e nas fragas frondosas lles ofrecesen sacrificios e os
adorasen no canto de Deus». Unha práctica esta, a de «clericalizar os
cregos» (crear intelectuais orgánicos, diría Antonio Gramsci), que durará en Galicia, segundo sostén Isidro Dubert, ata nada menos que o século XVIII.
O número de personaxes que percorren as páxinas destas Voces da Galicia bárbara é moi extenso. Ademais dos xa citados, aparecen outras rúbricas como poden ser a de Isidoro Hispalense, Gregorio de Tours, Venancio Fortunato, San Fructuoso, Alfonso III, San Rosendo, Vermudo III…
Toda unha plétora de ilustres, moitos deles desdendentes dos antigos
bárbaros suevos e visigodos que, unha vez cristianizados, encarnarán o
novo sentido común imperante.
E é que esta é a conclusión que un pode tirar, tamén no presente, da
chegada dos monstros nos tempos en que todo esvaece no ar: en ningún
lugar está escrito de antemán cal será a ideoloxía principal que dea
soporte á nova orde que consiga abrollar despois do tempo de cesura.
Sem comentários:
Enviar um comentário