Michel Foucault denominaba «biopolítica» ao modo de goberno e xestión dos procesos biolóxicos da poboación. Unha técnica de control político da vida que actuaba a través da emisión de discursos disciplinadores sobre aqueles aspectos sociais considerados como «anormais» por determinadas instancias de «poder-saber» en función dos seus intereses.
Da crítica a certa biopolítica promovida pola Xunta de Galicia e mais
polos seus medios de comunicación subvencionados (en concreto La Voz de Galicia) a respecto do chamado «inverno demográfico» galego é que trata o libro A morte de Galicia (Xerais, 2019), editado por Isidro Dubert. Un traballo multidisciplinar que conta no seu plantel con outros historiadores como poidan ser Ramón Villares, Daniel Lanero, Xosé Miguel Andrade Cernadas, Francisco X. González García, Raúl Soutelo Vázquez ou Ofelia Rey Castelao. Pero tamén con xeógrafos como Julio Hernández Borge; sociólogas como Antía Pérez Caramés; sociolingüístas como Henrique Monteagudo; economistas como Melchor Fernández ou xornalistas como Anxo Lugilde.
A tese forte do libro aparece formulada na colaboración titulada
«Agoiros e agoreiros da morte de Galicia» rubricada polo propio Isidro
Dubert, e vén dicir que as aseveracións tendentes a describir Galicia
coma un país moribundo demograficamente a causa da conxunción do
avenllentamento e da baixa fecundidade das mulleres —aspectos que
estarían detrás do feble pulso económico— son profundamente ideolóxicas e
responden a toda unha tradición histórica reaccionaria —o natalismo—
que viviu o seu momento de apoxeo teórico na Francia do último terzo do
s. XIX, desembocando na creación do lobby da Alliance Nationale pour l´Acroissement de la Population Française.
En palabras do historiador, a do natalismo é «unha ideoloxía fondamente
conservadora» —se ben moitas veces a esquerda, con consciencia ou sen
ela, acaba facéndoa propia (p.e. o «cheque bebé» do expresidente José Luis Rodríguez Zapatero)—
, a través da cal as elites galegas amosan a súa vontade de «manter
intactas as estruturas de explotación económica e dominación social que
as benefician». Ademais, pensa Dubert, estas elites pretenden «non
alterar os equilibrios de poder existentes no seo dun proceso de
reprodución social que acontece sobre unha estrutura de traballo que
garante e perpetúa o patriarcalismo, a desigualdade económica entre os
sexos e a subordinación social das mulleres». Alén disto, dinos Dubert, a
ideoloxía natalista naturaliza a idea do «atraso de Galicia» e evita
explicar o fenómeno —de longa traxectoria no país como medio para
canalizar o malestar material do pobo— que está realmente detrás da
sangría demográfica: o éxodo de milleiros de rapaces e rapazas que non
atopan traballo na nosa terra.
«É a emigración, estúpido», diría o famoso asesor de Bill Clinton se lese o libro que nos ocupa e quixese combater ese veo socialmente regresivo que é a ideoloxía natalista na Galicia de hoxe.
A diferenza do que adoita ser habitual entre nós, A morte de Galicia
ten a virtude de polemizar e debater publicamente con responsables
intelectuais aos que se lle poñen nomes e apelidos. Xa que logo, para
Isidro Dubert non se podería entender o auxe do natalismo en Galicia, a
partir dos anos 2005 e 2006, sen ter en conta a presión de think tanks
conservadores como o Instituto de Política Familiar, a Fundación
Renacimiento Demográfico ou Hazte Oír. Partindo dese caldo de cultivo
previo, o actual presidente da Xunta, Alberto Núñez Feijóo,
convertería o noso país nun «laboratorio» para a posta en práctica da
ideoloxía natalista que, comezando cun goteo continuo de novas sobre
avellentamento, fecundidade, colapso do sistema de pensións etc.,
continuaría coa organización de ciclos e conferencias sobre o tema nas
diferentes cidades galegas e co fomento de cursos, seminarios e
congresos, así como coa promoción de persoeiros tales que Manuel Blanco Desar,
membro activo do Museo do Pobo Galego, quen, a dicir de Dubert, espalla
moitos dos tópicos natalistas no libro coordinado por el mesmo baixo o
título de Galicia: un pobo sen futuro? O noso devalo demográfico (Xerais,
2014). Todo isto para desembocar na creación dun plan institucional de
acción política: O «Plan de Dinamización Demográfica» elaborado pola
Consellería de Traballo e Benestar baixo a responsabilidade de Beatriz Mato.
Malia que por veces haxa certa reiteración de ideas ao longo das
case 400 páxinas do libro, e que, para quen isto escribe, os capítulos
dedicados á Galicia medieval e castrexa desentoen un chisco co resto, o
certo é que o traballo está inzado de ideas con enxundia.
Así, por poñer algúns exemplos, grazas a Raúl Sotelo Vázquez
coñecemos algo máis da «burguesía emigracionista»; isto é, da burguesía
galega que tivo na emigración masiva dos nosos devanceiros, desde finais
do século XIX, o xeito de acumulación primitiva que engordou as
fortunas de apelidos ilustres como os Tapias, os Barrié, os Barreras ou os Pastor,
a través da profusión de consignatarias, axentes de embarque, armadores
etc. Alén disto, o lucrativo negocio da emigración tamén chegaría a
pequenos comerciantes, asentados tanto nos portos coma no interior, que
ofrecían pasaxes con hipotecas sobre as propiedades dos viaxeiros e que
actuaban como recrutadores de emigrantes nas diferentes comarcas. Por
outra banda, os beneficios da emigración masiva acadarían tamén a outro
espectro do pequeno comercio dedicado a fornecer de roupa, maletas,
hospedaxe, préstamos e servizos administrativos aos emigrantes. Toda
unha rede de comisionistas que, segundo a xerga habitual cando se fala
do fenómeno migratorio no sur global, os grandes medios de comunicación
de masas non dubidarían (ou se cadra si?) en calificar de «mafias».
Ademais do papel principal xogado polos emigrantes máis conscientes na
creación de escolas en todo o territorio galego, ou na conservación e
fomento do idioma, a cultura e os símbolos nacionais, as remesas de
cartos da emigración tamén repercutiron na modernización e mellora do
agro. Porén, boa parte desas remesas enviadas a Galicia foron captadas
polos consignatarios con intereses na banca e utilizadas, nalgúns casos,
para capitalizar as súas aventuras industriais e, na maioría, para
investir en mercados especulativos estranxeiros.
A colaboración que asina Ramón Villares confirma, a respecto da
emigración galega, algo que hoxe tamén se di a respecto da migración no
sur global: os que emigran non son os máis pobres, senón aqueles que
gozan de posibles e de información para levar a cabo a fazaña. Razón
pola que, a dicir deste autor, na Península Ibérica a emigración en masa
a América era moi diverxente en función do tipo de propiedade que rexía
en cada territorio. Así, se a emigración de casteláns era moi desigual,
andaluces e extremeños apenas emigraban; o mesmo que non o facían os
portugueses meridionais e si os minhotos durienses e trasmontanos.
De grande interese é tamén a achega de Anxo Lugilde arredor do uso
espurio do voto emigrante polos dous grandes partidos españois. Un
mercado do voto sen regulación clara e sempre ao albur das redes
clientelares do partido de goberno de quenda, onde descendentes de
galegos de ata terceira xeración tiñan a capacidade de condicionar
eleccións en Galicia, como quedou patente na longa espera polo reconto
dos sacos da emigración que haberían confirmar a perda da maioría
absoluta de Manuel Fraga o ano 2005.
A propósito da emigración que ten lugar hogano, é tamén de proveito a
reflexión de Lugilde sobre os riscos de desregular a figura do voto
rogado e de retomar modelos de elaboración de censos de residentes
ausentes nos que a inclusión dos votantes se faga de oficio pola
administración.
Por outra banda, Antía Pérez Caramés pon o énfase, na súa
colaboración no libro, en deixar claro que a principal causa do
avellentamento da sociedade galega no presente ten que ver co aumento da
esperanza de vida, cuestión que debe considerarse un progreso e non
algo negativo. Unha realidade demográfica que, para Melchor Fernández,
demanda servizos públicos que aseguren o maior número de anos de vellez
«en boa saúde». En relación con isto, o mesmo autor compara a sociedade
galega con outra sociedade avellentada europea como é a sueca, para
resaltar que, malia o avellentamento do país escandinavo, a súa
produción e os seus niveis de renda non deixaron de medrar; proba, para
Melchor Fernández, de que o problema en Galicia non é a demografía senón
a economía, nomeadamente as altas taxas de paro xuvenil que están
detrás da migración de mozos e mozas.
Nunha gráfica incluída no libro, cífranse en 379.000 as persoas que
deixaron Galicia entre os anos 2002 e 2015, panorama que se completa cos
datos procedentes do INE —recollidos recentemente nunha nova do Faro de Vigo— segundo os cales, entre os anos 2008 e 2018, abandonaron Galicia case que 50.000 persoas de entre 20 e 39 anos
Unha nova onda migratoria —e finalizamos con esta última alerta— que,
a dicir de Isidro Dubert, é a primeira da democracia e está acadando
niveis propios doutras do pasado recente como poida ser a dos anos 60.
Unha perda de man de obra cualificada iniciada a mediados da década de
2000 que se une ás outras catro grandes vagas migratorias que sufriu o
noso país: a que tivo lugar no século XVI, a que tivo lugar no século
XVII e parte do XVIII, a do período que vai de 1869 a 1930 e, por
último, a emigración ás economías welfaristas de centro Europa entre as decadas dos cincuenta e dos setenta do século XX.
Sem comentários:
Enviar um comentário