Quixo o azar que precisamente hoxe que se
celebra o cabodano do asasinato en 1922 de varios labregos e labregas da
comarca de Tui (os coñecidos coma mártires de Sobredo), tiroteados por un destacamento
da Garda Civil que acudira á zona a desafiuzar a varios campesiños que se negaran a pagar
a medieval figura xurídica do foro,
rematase eu de ler o estupendo libro de Isidro Román Lago e Antonio Bernárdez
Sobreira Labrando na rebelión. Societarismo
e populismo agrario en Galiza (ANT, 2007). Un estudo minucioso dos avatares da construcción
(e destrucción) do movemento agrarista galego.
Cunha perspectiva teórica apoiada tanto en expertos en movementos sociais como poida ser Charles Tilly como na visión da historia dos de abaixo de E.P. Thompson, os autores debullan o lento paso das estratexias premodernas de mobilización social (tumulto de subsistencia, motín etc.) á adopción dun repetorio moderno (folgas, mitins, etc.) por parte dun movemento social cuxo periplo histórico, desde os comezos da crise do sistema quendista da Restauración de 1898 ata a sublevación fascista de 1936, mostra compoñentes, debates e dialécticas tan actuais que mesmo se poden atopar no traballo, sen forzar demasiado, multitude de paralelismos co que vén sucedendo no Estado español desde que a crise financeira de 2007 xerase epifenómenos sociais coma o 15M ou o esgotamento político do quendismo da segunda restauración borbónica. No agrarismo de comezos de século observaremos comportamentos, decisións e feitos que hoxe que nos atopamos nunha sorte de neoprimitivismo no que á organización social se refire —como conscuencia de que o gran movemento maduro e vertebrado que deu substento tradicionalmente á esquerda, o obreiro, está practicamente desmantelado— presenciamos outravolta con profusión.
Cunha perspectiva teórica apoiada tanto en expertos en movementos sociais como poida ser Charles Tilly como na visión da historia dos de abaixo de E.P. Thompson, os autores debullan o lento paso das estratexias premodernas de mobilización social (tumulto de subsistencia, motín etc.) á adopción dun repetorio moderno (folgas, mitins, etc.) por parte dun movemento social cuxo periplo histórico, desde os comezos da crise do sistema quendista da Restauración de 1898 ata a sublevación fascista de 1936, mostra compoñentes, debates e dialécticas tan actuais que mesmo se poden atopar no traballo, sen forzar demasiado, multitude de paralelismos co que vén sucedendo no Estado español desde que a crise financeira de 2007 xerase epifenómenos sociais coma o 15M ou o esgotamento político do quendismo da segunda restauración borbónica. No agrarismo de comezos de século observaremos comportamentos, decisións e feitos que hoxe que nos atopamos nunha sorte de neoprimitivismo no que á organización social se refire —como conscuencia de que o gran movemento maduro e vertebrado que deu substento tradicionalmente á esquerda, o obreiro, está practicamente desmantelado— presenciamos outravolta con profusión.
Así, no repaso ao Agrarismo que fan Román Lago e
Bernández Sobreira asistimos a uns comezos marcados pola ausencia de vertebración
e dirección organizativa aos que seguirá unha posterior pugna entre diversos
sectores ideolóxicos (políticos liberais da Quenda como Montero Ríos ou Canalejas, populistas
tipo Basilio Álvarez ou Portela Valladares, republicanismo-socialista, anarcosindicalismo,
o inicipiente galeguismo nacionalista...) por capitalizalo. Aparece con
nitidez, logo, o risco da cooptación do movemento pola política institucional (neste caso en base aos banderíns de engache do antiforalismo e o anticaciquismo),
que será absoluta cando se efectivice o apoio agrarista —pero tamén socialista— á primeira solución que se atopa á crise finisecular da
Restauración: a ditadura de Primo de Rivera, apoiada polo Borbón Alfonso XIII. A
este respecto, imposible non ver semellanzas nas dúbidas, agudizadas co proceso
independentista catalán, de parte da esquerda española (que no PSOE é entrega total)
arredor do apoio ao atrincheiramento autoritario no "constitucionalismo" de
Felipe VI, "europeizado" a través do artigo 135 (isto é, aínda máis
desdemocratizado), como saída á bancarrota política e moral do quendismo monárquico do 78.
Lemos no libro, ademais, as tentativas de
conversión da rede de Sociedades Agrarias (especialmente fortes na provincia de
Pontevedra) nun tecido estable organizado na sociedade civil (infelizmente non
acadado) ao modo do do anarcosindicalismo da CNT na Cataluña dos vinte/trinta ou
do da socialdemocracia alemá da mesma época. Lemos, tamén, as tentacións de
caída no corporativismo de quen acabará concibindo as Sociedades Agrarias como
simples oficinas de xestión xurídico-económica dos labregos (tal como hoxe
funcionan os sindicatos obreiros).
Velaquí, pois, algúns dos asuntos nos que se
poden trazar paralelismos cos debates (e silencios) que hoxe se producen no que
fica de esquerda, ben que daquela todas estas cuestións se discutían nos
diversos medios de prensa con que contaban as distintas faccións (algo que, por
certo, hoxe non temos).
A modo de resumo das teses que se queren
brandir no estudo, cabería sinalar que os autores non consideran que o Agrarismo,
entendido como movemento social xa maduro, teña a súa orixe nos primeiros
tempos da crise da Restauración. Os autores consideran que ata 1907 se dá unha
convivencia dos vellos modos de protesta cos novos e que só a partir dese ano se
produce un verdadeiro cambio no xeito de organización que daría como
resultado o Agrarismo. Por outra banda, cuestionan os autores (moi
gramscianamente, penso eu) que o agrarismo sexa o simple froito da pura autoorganización
labrega, sinalando a importancia, en cada momento, dos distintos grupos
intelectuais que ían dando forma ideolóxica ao movemento. Así mesmo, os autores
evidencian como o primeiro agrarismo liderado intelectualmente pola ala
republicano-socialista acaba sendo deglutido polo liberalismo quendista
primeiro e, despois, por políticos populistas (un populismo, por certo, que, como o populismo podemita actual, tamén se movía a cabalo entre o rexeneracionismo, o lerrouxismo e o rexionalismo) que pretendían usalo como medio
de presión electoral, para finalizar, tras a etapa primoriverista que marcará
a súa decadencia, no apoliticismo corporativista, xa nas portas da chegada de
Franco ao poder.
Sem comentários:
Enviar um comentário