Velaquí a versión en galego dunha recensión de IgnacioSánchez-Cuenca, La impotenciademocrática. Sobre la crisis política de España, Madrid, Los Libros de laCatarata, 2014,
escrita orixinalmente para a revista Mientras Tanto.
* * * * *
Son varios os méritos de La impotencia democrática de Ignacio Sánchez-Cuenca e moi poucos, e
secundarios respecto da tese central que defende, os desacordos de quen isto
escribe co autor do libro.
Por comezar co pequeno desacordo, dicir que este
estriba, basicamente, en que percibo en Sánchez-Cuenca certa exculpación do que
significou o réxime saído da Transición para comprender os problemas políticos do
Estado Español actual. O autor apela á comparación con outros países do sur de
Europa para descartar un papel decisivo da Transición na crise actual; porén, se
algo teñen en común estes países, ademais da súa condición periférica, é precisamente
que todos, a excepción de Italia, teñen un pasado ditatorial recente e
transicións —pactadas ou, como no caso portugués, reconducidas— a sistemas de
democracia liberal pouco consolidados que lles fixeron ver na superestrutura
europea a solución a todos os seus males. Así mesmo, e segundo a Joan Garcés, o
réxime sostido polos partidos políticos promocionados durante a Transición española
continuaría a tarefa de integración do Estado Español nas estruturas
transatlánticas das que a UE forma parte (como demostrou claramente a guerra de
Iugoslavia e como o demostran, hoxe en día, o feito de que o FMI sexa un dos integrantes
da Troika, o papel xogado pola UE en
Ucraína ou o Tratado de libre comercio cos EEUU que está en preparación): “O
vínculo entre España e a política exterior de EEUU repousou desde 1942 na
persoa do Ditador. Unha vez que este
pechou o seu ciclo biolóxico en 1975, a continuidade do vínculo con EEUU —e da
estrutura social interna imposta pola ditadura— foi institucionalizada entre
1981 e 1986 polos gobernos de Calvo Sotelo (Unión del Centro Democrático) e
González Márquez mediante a absorción do territorio e recursos económicos
españois pola OTAN, a CEE e a Unión Europea Occidental.” (Soberanos e intervenidos. Estrategias globales, americanos y españoles,
Siglo XXI, 1996, pp. 74).
Si ten razón Sánchez-Cuenca en sinalar que un
mero proceso constituínte (ou un proceso de secesión) dentro do Estado Español
que non abordase a cuestión das institucións europeas resultaría, no que se
refire á cuestión económica, politicamente bastante estéril.
En canto aos méritos do libro, cabe dicir que
o primeiro deles consiste na vontade expresa do autor de afastarse de toda
veleidade rexeneracionista, corrente intelectual esta que, se ben acostuma
estar moi presente no debate público español debido sobre todo á non resolución
da cuestión nacional interna, emerxe con especial vehemencia e vontade totalizadora
en tempos, como os actuais, de agudización das contradicións económicas. Entre
outros traballos, Sánchez-Cuenca menciona como exemplo deste neorrexeneracionismo
intelectual, o libro de Antonio Muñoz Molina Todo lo que era sólido. Desde logo, calquera que se someta á enxurrada de literatura rexeneracionista que inunda a prensa española cada
semana, non pode máis que renderse á evidencia de que esta crenza en que os
males do Estado Español están motivados por unha especie de incapacidade conxénita
susceptible de arranxarse mediante cirúrxicas reformas “modernizadoras” nas
súas institucións vai camiño de se converter nun auténtico lugar común.
Dito rexeneracionismo reaccionario ten o seu volcado
político en partidos como UPyD, Ciutadans ou VOX (sendo tamén moi querido na base
social do PP e en non pequena parte da do PSOE), e viría formular que os males
españois teñen que ver, principalmente, co exceso descentralizador e co
compoñente antimoderno e caciquil que introducen os chamados nacionalismos
periféricos, brillando pola súa ausencia, en calquera destas propostas máis ou
menos anovadoras dos partidos rexeneracionistas, a crítica ao papel xogado
polas institucións europeas no devir económico español (a diferenza do que ocorre
noutros partidos de dereita, máis o menos extrema, europea).
Outras derivacións do rexeneracionismo, que
poderíamos cualificar de progresistas, son os destilados partidarios formados a
partir da corrente máis reformista do 15M; refírome a propostas como as do Partido
X de Falciani ou ás invectivas máis populistas de Podemos, para os que a causa dos
problemas españois teñen que ver sobre todo con asuntos como a corrupción política
e a fraude fiscal ou coa existencia dunha casta política que coarta a
democracia. Asemade, outras propostas propias sobre todo da esquerda federal,
como a cuestión do sistema electoral ou da forma de Estado, tomadas de maneira
individualizada, tamén se poderían observar baixo este prisma progresista do
rexeneracionismo; algo que sucede, de maneira análoga, coa presentación, por
parte de algúns "nacionalismos periféricos", da secesión do Estado Español dentro
do actual marco europeo como a panacea que resolverá a crise económica da
nación X.
O segundo dos logros, tras separar o que para
o autor non pasarían de reformas epidérmicas que non encararían o núcleo do problema
que vive hoxe o Estado Español —un problema que, como el mesmo sinala, non é
endémico senón que se repite en todo o marco sureuropeo— consiste en aplicar á
orixe da crise política que hoxe azouta a media Europa o sentido común que se lle
presupón ao pensamento da esquerda e que vén dicir que, posto que toda economía
é en realidade unha economía política, de toda economía derívanse, polo tanto,
unhas consecuencias políticas. Así, este sentido común sinalaría que a crise
política no Estado Español ten que ver coa crise económica europea, e que a
causa da especial virulencia desta en Europa débese ao entramado institucional
da Unión Europea e á deficiente arquitectura da zona euro. No apartado do
Capítulo I titulado “A crise do euro”, Sánchez-Cuenca describe, de xeito
didáctico e clarificador, a secuencia de eventos que conduciron —despois dos
anos de viño e rosas posteriores ao establecemento do tipo de cambio único e do
acceso ao financiamento externo coas ventaxosas condicións de Alemaña que
atraeu grandes cantidades de capital do norte— a lugares como o Estado Español (con superávit
fiscal e unha débeda pública por debaixo do 40% do PIB) a vérense sometidos a
unha voráxine especulativa a costa da súa débeda soberana debida á prohibición
expresada nos tratados da UE de que o BCE actúe como prestamista en última
instancia dos Estados, que a punto estivo —nos casos español e italiano— de provocarlles
un default, e que levou ao default de facto no caso de Irlanda,
Grecia, Chipre e Portugal.
A consecuencia de teren experimentado en
carnes propias o que significa non ter control sobre o Banco Central Europeo e
pertencer a unha área monetaria sen unión política e fiscal pero onde existen
grandes desequilibrios nas balanzas comerciais entre os distintos Estados, toda
a Europa do sur topouse de fociños cun negro presente —e futuro, se non se fai nada
por mudalo— de subalternidade a respecto dos Estados acredores do norte. Estados
estes que, por medio de organismos non electos como o BCE e a Comisión Europea (que,
xunto co FMI, conforman a chamada Troika) recéitanlles curas de cabalo —ao máis
puro estilo das que noutros tempos se aplicaban ao chamado Terceiro Mundo— a base
de políticas de austeridade e do desmantelamento dos seus xa febles estados de
benestar co único obxectivo de asegurárense o pagamento da débeda, ou, noutras
palabras, de salvaren á exposta grande banca do norte da quebra.
O terceiro dos logros ten que ver co feito de
que Ignacio Sánchez-Cuenca estea dicindo este tipo de cousas sendo quen é. En
efecto, non se trata dun intelectual procedente da extrema esquerda —para sermos
xustos, habería que dicir que moita extrema esquerda, pese a aspirar supostamente
a obxectivos maiores como poidan ser “a derrota final do capitalismo”, aínda é incapaz
de facer unha lectura da Unión Europea e do euro como a que se fai en La impotencia democrática—, e é profesor
de socioloxía na Universidade Complutense e investigador en ciencias sociais na
Fundación Juan March. Poderíase dicir del que, ideoloxicamente, é un socialdemócrata
próximo ao PSOE; non en van, na presentación en Madrid deste libro asistiu como
público nada menos que o ex presidente do goberno español José Luis Rodríguez Zapatero.
Pero é precisamente a súa adscrición socialista a que lle concede a este libro aínda
máis mérito. A fin de contas, non hai partido no Estado Español máis
identificado co proxecto da Unión Europea que o PSOE. E isto é así porque o socioliberalismo
do PSOE encaixa perfectamente coa UE tanto polo que esta encarna a nivel
retórico e discursivo como no que aquela ten de máis inconfesable e pedestre. O
PSOE séntese tan cómodo con a retórica progresista do “modelo social europeo” como
co neoliberalismo tecnocrático e globalizador das institucións europeas
realmente existentes. E posto que o PSOE foi durante anos un partido central na
política española, esta posición acomodaticia respecto da UE marcou tamén, con
honrosas excepcións como por exemplo a maioría do nacionalismo galego, o
posicionamento dos partidos á súa esquerda.
Por último, o cuarto dos logros (e
probablemente o maior) consiste na, segundo a miña opinión acertada, conclusión global
á que chega o autor á vista deste estado de cousas. Así, o importante do que
estamos a vivir xa non é só que a crise económica estea afectando directamente
ao benestar e a calidade de vida de millóns de persoas, nin que a maior parte das
elites políticas e intelectuais do Estado Español teñan integrado o papanatismo europeo até o punto de asumiren,
explícita o implicitamente, a caracterización das sociedades do sur coma o apelotonamento
de Untermenschen nugalláns, desbaldidores
e pouco eficaces de tanto predicamento entre a opinión pública alemá, senón que
o importante —a conclusión última do libro de Sánchez-Cuenca— é que a Unión
Europea resulta perfectamente coherente, para esta parte do mundo, coa
imposición a escala mundial da lóxica dos mercados desregulados globalizados e
coa eliminación de todo espazo institucional que poida actuar como barreira de
contención fronte a esa lóxica. De xeito que a ameaza real que representa hoxe o
entreguismo a esta UE do que André Gunder Frank chamou as “lumpenburguesías” do
sur europeo, consiste en introducirnos sen resistencias dignas de tal nome a un
mundo de liberalismo sen democracia. Un mundo no que seguirían existindo as
“liberdades individuais” e o “Estado de dereito” tal e como as entende a
tradición liberal, pero no que a marxe de decisión sobre as cuestiones
económicas estaría xa fixado en Tratados e Constitucións (o “neoliberalismo constitucionalizado”
dos tratados da UE ou do reformado artigo 135 da Constitución Española) e no
que a “gobernanza económica” correría a cargo de “institucións
contramaioritarias”, isto é, de institucións non elixidas democraticamente.
É este negro futuro lucidamente descrito na
parte final do libro de Sánchez-Cuenca o máis cheo de carga política de fondo; o
que converte a La impotencia democrática
nun material conciso, de fácil lectura e de grande utilidade para comprender o
que está a pasar. O que nos está a pasar.
Sem comentários:
Enviar um comentário